-->

كيف تصبح محترف في فري فاير | خطوات ونصائح ذهبيه

من اكثر الاشياء التي يبحث عنها لاعبي فري فاير سواء على اليوتيوب او المتصفح هي كيفيه احتراف لعبه فري فاير. لاننا كلنا نتمنى ان يكون لعبنا قوي جدا وايضا نحترف اللعبه. لذلك سنتكلم اليوم في هذه المقاله عن افضل النصائح والخطوات التي سوف تجعلك محترف في فري فاير بسهوله وايضا كيف تكون سريع في الحركه. هنتكلم عن كيف تحترف الهيدشوت , كيف تحط الثلج بسرعه , كيف تركب الشخصيات مع بعضها البعض , هنتكلم عن ما هي افضل مهارات الشخصيات وما هي افضل اسكنات الاسلحه في لعبه فري فاير .

كيف تصبح محترف في فري فاير

كيف تصبح محترف في فري فاير | خطوات ونصائح ذهبيه

هذه المقالة سوف تكون مقسمة الى خمسه اجزاء. الجزء الاول سوف نشرح به كيف تكون سريع في الحركه. الجزء الثاني سوف نشرح به كيف تحترف الهيدشوت في فري فاير الجزء الثالث سنشرح كيف تحط الثلج بسرعه الجزء الرابع سوف نشرح به كيف تركب الشخصيات مع بعضها البعض وما هي افضل مهارات الشخصيات الجزء الخامس سوف نشرح به افضل اسكنات الاسلحه في لعبه فري فاير .

كيف تكون سريع في الحركه

اول شئ يا اساطير وهي سرعه الحركه التي تتمثل في سرعه رده فعلك اي سرعه استخدامك للاعدادات وايضا سرعتك في وضع الثلج بسرعه وعلى ذكرالاعدادات لكي نقدر ان نكون سريعين في اللعب لازم يكون عندنا اعدادات جيده للعب تساعدنا ان احنا نكون سريعين .

مثلا انت تلعب باصبعين فانت تحتاج الي افضل اعدادات للعبه فري فاير باستخدام اصبعين عشان تقدر انك تكون سريع ولو بتلعب باستخدام ثلاثه اصابع فانت تحتاج الي افضل اعدادات للعبه فري فاير باستخدام ثلاث اصابع واللي هتساعدك انك تكون سريع لذا ساعطيكم افضل اعدادات لاصبعين وافضل اعدادات لثلاث اصابع . 

افضل اعدادات فري فاير باستخدام اصبعين
افضل اعدادات فري فاير باستخدام اصبعين

افضل اعدادات فري فاير باستخدام ثلاث اصابع

افضل اعدادات فري فاير باستخدام ثلاث اصابع

بالنسبه لحجم الازرار بقى يا اساطير مش هتفرق اعملها على حسب انت بتفضل ايه ولكن اللي هيفرق معنا هو حجم ومكان زر الضرب والذي سنتطرق اليه في جزئيه كيف تحترف الهيدشوت .

كيفيه التعود علي الاعدادات الجديده بسرعه

كي تتعود علي اي شئ لابد من ممارسته بشكل كبير ولكن خليني اعطيك سر يساعدك انك تتعود علي الاعدادات الجديده بشكل اسرع اول حاجه هتحدد الازرار الجديده لنفترض مثلا ان زر الثلج في مكان متغير فانت هتنزل جيم تدريب وتفضل تضغط على الزر ده بشكل كبير حتي تتعود علي المكان الجديد للزر وهكذا .

كيف تحط الثلج بسرعه

هنالك كثير من اللاعبين حاليا تتباهي بسرعتها في وضع الثلج وانا لن اتركك ضعيف في وضع الثلج لانك اسطورتي . هنالك طريقتين لوضع الثلج بسرعه اما انك تحط الثلج وانت واقف او انك تحط الثلج وانت قاعد علي رجلك . 

اول حاجه اذا كنت من محبين وضع الثلج وانت واقف فانت لازم تحفظ اسطمبه معينه تعملها بشكل سريع جدا بعد رفع زر الضرب لفوق علشان نضرب العدو انت محتاج ان الثلجه تكون قريبه منك لما تيجي تضربها فانت طبيعي جدا تحتاج تنزل زر الضرب لتحت بعد كده هنضغط على زر الثلج  لفتح الثلجه السر هنا هو انك تضغط على زر الضرب ثم زر التحريك او زر الحركه فوراً عشان اول ما يضرب الثلجه تتحرك وبعدين تضغط على زر التبديل للسلاح حتي تستعيد السلاح الذي كنت تمسكه قبل وضع الثلجه .

ازاي بقى تقدر تكون سريع في هذه الطريقه ؟ عشان تقدر تكون سريع لازم تعمل كميه حركات وراء بعضها بسرعه مثلا ان انت ترفع زر الضرب لفوق وتنزله وتضغط على زر التلجه كل ده في مره واحده الحاجه الثانيه بقى ان انت تضغط على زر الضرب وزر الحركه وزر تبديل الاسلحه مره واحده ومع التدريب الامر هيبقى سهل .

بالنسبه الي كيف تحط الثلج وانت قاعد على رجليك كل اللي علينا ان احنا نضغط على الزر اللي بيقعد على رجليه بعد ما نفتح زر الثلجه الخطوات كالاتي ترفع زر الضرب لفوق تنزل زر الضرب لتحت تضغط على زر  الثلج وبعدين تضغط على زر اللي بيقعد على رجليه فهيقعد والثلجه هتقرب منك اكثر بعد كده هتضغط على زر الضرب علشان تضرب الثلجه وتضغط على زر الحركه وتضغط على اخر زر اللي هو زر تبديل السلاح كده احنا عرفنا ازاي نحط الثلج بهذه الطريقه . ازاي بقى نكون سريعين في وضع الثلج ده نفس الموضوع لازم تعمل كذا زر مع بعضهم البعض في مره واحده اللي هو ترفع زر الضرب لفوق وتنزل زر الضرب لتحت وتضغط على زر الثلج بعد كده يا اساطير تقعد على رجليك وتضغط على زر الضرب والزر اللي بيجري مع بعضهم وفي الاخر خالص تبديل السلاح الموضوع هيمشي معكم كده ومش هيجي غير بالتدريب .

كيف تحترف الهيدشوت في فري فاير

لكي تقدر ان تحترف الهيدشوت فانت تحتاج حاجتين تحتاج اعدادات الهيدشوت وتحتاج طرق الهيدشوت .

اول حاجه في احتراف الهيدشوت هنتكلم عليها وهي طرق الهيدشوت اول طريقه اذا كان الخصم ثابت في مكانه او متحرك بشكل مستقيم هتحط دائره الايم التي توجد في منتصف الشاشه في منتصف الخصم ثم قم بتنزيل زر  الضرب لتحت وفائده هذه الحركه انها تثبت الايم على جسم الخصم بعد كده ترفع زر الضرب لفوق ومبروك الهيدشوت وبكل سهوله.

اذا كان الخصم متحرك على اليمين او على اليسار فهتحط دائره الايم عكس اتجاه الخصم فاذا كان الخصم متجه الى اليمين هتحط دائره الايم على اليسار واذا كان متجه على اليسار هتحط دائره الايم علي اليمين بعد كده تحرك زر الضرب باتجاه العدو فاذا كان العدو على اليمين فطبيعي هتحرك زر الضرب على اليمين بعد كده هترفع زر الضرب لفوق اتجاه رأس الخصم الموضوع سهل جدا ومحتاج تدريب فقط طب بالنسبه بقى لاعدادات الهيدشوت كلنا عارفين ان اعدادات الهيد شوت بتتكون من اعدادات الحساسيه وحجم زر الضرب ولكي تحصل علي افضل اعدادات الهيدشوت قم بقراءه مقاله اعدادات الهيدشوت في فري فاير التحديث الجديد

افضل مهارات الشخصيات وافضل دمج لها

هنتكلم عن اي افضل الشخصيات اللي هتاخذها اذا كنت هتلعب رانكد وايه افضل الشخصيات اللي هتاخذها اذا كنت هتلعب في الرومات بالنسبه للرومات في شخصيه اساسيه كده وهي سكايلر ليه يا مستر ويكا؟ دي بتدمر الثلج اللي قدامك لو الشخص اللي قدامك قافل على نفسه بالثلج .

بالنسبه للشخصيات الفرعيه واللي هي هتتركب مع الشخصيه النشطه اول حاجه هتختار شخصيه كيلي الشخصيه الثانيه بالنسبه لشخصيات الرومات هتختار شخصيه يوسف عشان بمجرد ما بيضرب عليك سرعتك هتزيد اكثر فدي هتزود عندك سرعه الحركه بشكل رهيب واخر شخصيه هنستخدمها وهي شخصيه انطونيو وهي بتزود الدم 40 اذا كان ليفل سته.

بالنسبه بقى لشخصيات الرانكد المهاره النشطه اللي ممكن تستخدمها زي مثلا شخصيه الشجره او شخصيه كريستيانو واظن دول اكثر شخصيتين ممكن تستخدمهم عشان يحموك اما بالنسبه للشخصيات الفرعيه ففي شخصيه كيلي وشخصيه ماكسيم .

افضل اسكنات الاسلحه

بالنسبه لاسلحه الرش اهم حاجه فيها معدل الاطلاق والضرر فانت خذ اي اسكن فيه معدل الاطلاق زياده .

في حاجه مهمه في اسلحه المدى البعيد وانك لا تأخذ المدى ناقص لانه بيقلل الدمج معاك ونفس الكلام في الون تاب ما تاخذش المدى او الدقه ناقص ممكن تهتم بمعدل الاطلاق والضرر .


يمكنك مشاهده هذا الفيديو لمزيد من المعلومات